הוצאה עצמית של ספר לאור: מהכתיבה, דרך העריכה הספרותית ועד שיש לכם ספר ביד

כרמל קרמן, עורכת ספרים דולה של ספרים
כרמל קרמן. צילום אנסטסיה פישר




שלב 1: שקט… כותבים

הכתיבה היא חלק הארי בתהליך והכי קשה לביצוע, כי פה זה רק אתם והמחשב. אם לא תיעזרו בסופר צללים – אף אחד לא יכתוב במקומכם את הספר. אבל אני רוצה להציג לכם פתרון, שיכול להפיג את הבדידות ולמקסם את הפוטנציאל של הספר כבר בתהליך כתיבתו: להשתמש בליווי כתיבה. כמלוות כתיבה אני בונה איתכם את השלד של הספר. ביחד נבחן ונחליט מהם הרעיונות המרכזיים שאותם אתם רוצים להציג בספר, באיזה סדר הם יופיעו, ונפתח כל סעיף לתתי סעיפים.
זאת ועוד: אני קוראת ועורכת את הטקסטים כבר בתהליך הכתיבה ונותנת לכם פידבקים שיעזרו לכם בהמשך הכתיבה. תחשבו על זה: אם העורכת קוראת את כתב היד רק בסיום כתיבתו, הרי שאם ישנן הערות משמעותיות – יידרשו שינויים רבים.
רוצה לומר: ליווי כתיבה הוא כמו לקחת דולה להיריון.



שלב 2: עריכה ספרותית. זה רק נשמע מפחיד

שימו לב: לפרסם ספר בלי עריכה ספרותית זה כמו לנהוג בלילה בלי אורות. סיכויים טובים שזה ייגמר בתאונה.
לעריכה הספרותית חלק נכבד בתקציב הוצאת הספר (בין 8,000 ל-25,000 שקל), אבל עריכה טובה היא פרייסלס. מה בעצם אני עושה כעורכת ספרותית? אני הקוראת הראשונה שלכם. מה שאני לא מבינה, גם הקוראים לא יבינו. אני מצביעה על חולשות בטקסט, משפרת ומייפה אותו, ומוודאת שהרעיונות שלכם יוצגו בצורה בהירה ומנומקת, שאתם מתקפים את הטענות שלכם ושהספר מעניין ומחדש.
מי מחליט במקרה של אי הסכמה? אם התקבלתם לאחת מההוצאות הממוסדות שמפרסמות את הספר על חשבונן – העורכת היא המחליטה. אם אתם מוציאים בהוצאה במימון שלכם או באופן עצמאי – אתם הקובעים.

עוד דבר: אתם מחליטים על הספר שלכם אבל כדאי להקשיב לעורכת שלכם. היא רוצה בטובתכם.

שלב 3: קוראי בטא. האם הם יאהבו את הספר?


זהו אינו שלב הכרחי בהוצאת הספר, ואפשר בהחלט להסתדר בלעדיו, אבל בניהול נכון הוא יכול לסייע לכם מאוד, ואני ממליצה לסופרים שאותם אני מלווה לעשות זאת, ומוצאת שזה מועיל.
במה מדובר? בשליחת הספר (או חלקים ממנו) לקוראים נבחרים לצורך קבלת הערות לשיפור ולשימור. הנה תשובות לשאלות נפוצות, שאני נשאלת:
האם זה עולה כסף? ברוב המקרים הקוראים עושים זאת בהתנדבות מתוך אהבת הקריאה, אבל אם תתקשו למצוא קוראים, תשלום יכול לעזור.
איפה מוצאים קוראים? אפשר לפנות לאנשים שאתם מכירים, אבל אז תיתכן אי נעימות במקרה של ביקורת שלילית. דרך טובה היא לפרסם בקבוצות פייסבוק של חובבי קריאה. נסו גם בקבוצת הפייסבוק קוראים בטא וסיפורים אחרים.
לכמה קוראים כדאי לפנות? עניין של השקפה. הסופר יובל אברמוביץ מספר בספרו "רב מכר להגשים את חלום הכתיבה" שהוא שולח את הספר בדואר ל-120 קוראים(!) ומבקש מהם לכתוב לו ליד הטקסט מה הם מרגישים. זו ללא ספק דרך יסודית ומקורית לשפר את הספר, אבל בהיעדר ברירה אפשר לעשות את זה בקטן יותר – 5-10 קוראים.
לשלוח בדואר או במייל? הרצוי – בדואר (ואז גם לאסוף מהם את הספרים בחזרה לצורך קריאת הפידבקים). המצוי – במייל.

מה לבקש מהקוראים? בחלק מהמקרים אני מנסחת עם הכותבים שאלות לגבי נושאים שאנחנו מתלבטים בהם. למשל: 1. מה חשבתם על שם הספר? 2. האם לדעתכם הפרק עוסק במה שכתוב בכותרתו? 3. האם הדוגמה שפותחת את פרק 6 מובנת? וכן הלאה. במקרים אחרים אנחנו מבקשים מהקוראים לספר מה הרגישו, מה לא הבינו, מה אהבו ומה לא.
כמה טקסט לשלוח? כמובן שרצוי ספר שלם, אבל לא כולם מוכנים לקרוא כל כך הרבה. במקרה כזה שלחו פרקים שאתם מתלבטים לגביהם.

כשיש לנו את התמונה השלמה של ההערות, נתלבט ביחד אילו הערות לקבל ולשנות בספר בהתאם. זו גם הסיבה שעושים את השלב הזה לפני העריכה הלשונית, כי ייתכנו שינויים מהותיים.

כדאי גם: אני ממליצה לכם לצפות ביוטיוב בשיחה המרתקת של אסנת גואז (מנהלת הקבוצה "להוציא לאור ספר – סופרים מתייעצים") והסופרת שרון חיון גינת על הדרך לנהל את מבצע קוראי הבטא.
https://youtu.be/_Y6PeIUOvho


שלב 4: עריכה לשונית. מי הקשיב בשיעורי לשון?


עברתם עריכה ספרותית ועכשיו אתם צריכים גם עריכה לשונית? בהחלט כן. מה כוללת עריכה לשונית שמחירה נע בין 4000 שקל ל 8000 שקל? תיקוני דקדוק ותחביר, פיסוק ומציאת טעויות לשוניות וטעויות איות. יש עורכות לשוניות שמתערבות בטקסט גם ברמה הספרותית, כך שהטקסט עובר עריכה פעמיים. כדאי להגדיר מראש עם העורכת הלשונית מה אתם מצפים ועד כמה אתם רוצים שתתערב.
זאת ועוד: כמלוות כתיבה אני מבקשת מהעורכת הלשונית לשמור על סגנון הכתיבה הייחודי לכם, ומוודאת שהוא אכן נשמר.

סגרו עם העורכת הלשונית מה כלול בעבודתה. מעבר לעריכה של הטקסט, רצוי מאוד שהיא תקרא את הספר אחרי העימוד. קריאה נוספת נדרשת בשלב העתק השמש (עותק של הספר שבית הדפוס מוציא), וכאן יש שתי אסכולות: א. כדאי שאדם שלא קרא את הטקסט יעשה את העריכה בשלב העתק שמש, בבחינת אורח לרגע רואה כל פגע. ב. רצוי שהעורכת שמכירה את הטקסט תעבור עליו. להחלטתכם.
חשוב: אחרי העריכה הלשונית רצוי מאוד להתאפק ולא לגעת בטקסט כי זה מקור לטעויות.


שלב 5: עימוד ועיצוב כריכה


גם פה יש כמה החלטות שצריכות להתקבל לפני שאתם יוצאים לדרך: 1. האם לפנות למעמדת או למעצבת. מעמדת מכינה את הספר לדפוס; המעצבת יכולה להוסיף גם גרפיקה כגון פונטים מיוחדים, שילוב תמונות ועוד. זה תלוי כמובן בספר שלכם. אם הוא "טקסט רץ" ללא תוספות כמו אינפו-גרפיקה, תמונות או פונטים שונים – מעמדת תתאים לכם מצוין.
2. ההחלטה השנייה נוגעת לעיצוב הכריכה. אפשר לתת את המשימה למעצבת שעושה את הגרפיקה או לשכור מעצבת כריכה נפרדת.
מחיר עימוד או גרפיקה נע בין 5000 עד 10,000₪. אחד הדברים החשובים בעבודת העימוד הוא הכנה של הספר לירידה לדפוס. ודאו שהמעמדת/הגרפיקאית מנוסה בצעדים שיש לעשות כדי להתאים את הספר להדפסה. למשל: מספר העמודים חייב להיות בכפולות של ארבע.
‏כמלווה בתהליך ההוצאה לאור אני מתלבטת ביחד איתכם בין החלופות השונות וממליצה על נשות מקצוע שאני מכירה את עבודתן.
מה כדאי לכם לקחת מכאן: במקרה הזה רצוי להעדיף אשת מקצוע מנוסה, כי העסק טכני בעיקרו.


שלב 6: איזו התרגשות, מדפיסים!


החלטה חשובה: כמה עותקים אתם רוצים להדפיס? היו ריאליים, כדי שלא תתקעו עם ספרים. אם אתם רוצים למכור בחנויות, יש מינימום שעליכם להדפיס (המפיץ שתבחרו יעדכן אתכם).
שלב ההדפסה דורש ידע, כזה שאתם יכולים לצבור לבד, או להיעזר במעמדת המנוסה בקבלת החלטות, כגון: האם לבחור בדפוס דיגיטלי (שבו יותר משתלם להדפיס פחות עותקים) או דפוס אופסט (שבו ככל שמדפיסים יותר המחיר לספר יורד); כריכה רכה או קשה; כריכה עם או בלי שוליים פנימיים; באיזה סוג נייר להשתמש; מבריק או מט… נשמע מבהיל? אל תדאגו, גם בבית הדפוס ידעו לכוון אתכם.
לאחרונה מסתמנת אופציה שלישית בנוסף לדפוס אופסט ודיגיטלי – הדפסה לפי דרישה. באמזון עושים את זה וגם באתר "למה לא". www.whynot.co.il


מילה שלי: זה לא הסוף. זו רק ההתחלה.

לְמה אני מתכוונת כשאני אומרת שזו רק ההתחלה

יש לכם ספר ביד, ריח של דפוס, כריכה שנעים להעביר עליה את היד… שיאים של התרגשות. חודשים ואולי שנים של מחשבה, כתיבה, עריכה ועימוד באים לכדי ביטוי בתוצאה מרגשת. אבל אם אתם רוצים שכמה שיותר אנשים יקראו את הספר, המשימה שלכם רק בתחילתה, ואפשר לומר שהקשה ביותר עוד לפניכם. כעת עליכם לשווק את ספרכם ולמכור אותו, אם בחנויות או באופן פרטי. כמלווה עד שיש לכם ספר ביד, אני לא עוזבת אתכם ומלווה אתכם גם בשלבים הבאים. ועל כך בפוסט נפרד.

אם נהנית שתף אותי

ראשי פרקים

כתיבת ספר

מי עשה אותך סופר/ת?

ואז מגיע הרגע – אחרי שכבר הזעתם וכתבתם וחשבתם ומחקתם וכתבתם שוב – שאתם יושבים מול מסך המחשב ושונאים את מה שכתבתם.שונאים, מתעבים, רוצים להקיא,

small_c_popup.png

רוצה לדבר

עזרתי לעשרות אנשים לפרסם את התוכן שלהם אני אשמח לעזור גם לך

דילוג לתוכן