מוציאים ספר? מושגים שכדאי לכם להכיר

ספר לילדים

כמה ימים לפני שאחד הילדים שלי עלה לכיתה א', שמתי לב שהוא לא שמח, בלשון המעטה. כשעטפתי את הספרים והדבקתי עליהם מדבקות עליזות, ניסיתי להדביק אותו בהתלהבות שלי, אבל הוא פרץ בבכי. פתאום הייתה לי הארה. שאלתי אותו אם הוא רוצה שאסביר לו מה עושים בכיתה א'. הוא ענה שכן. אז מה הסתבר? שלמרות שהתכוננו בגן וביקרו בכיתה, הוא לא ידע מה מחכה לו!
הסברתי לו שיש מורה ולוח, והכיסאות מסודרים באופן שונה מאשר בגן, ולאט לאט הוא נרגע.
נזכרתי בסיפור הזה כשסופר אהוב, שספרו סיים את שלב העריכה הספרותית והיה מוכן לשלב העריכה הלשונית, שאל אותי מה בדיוק עושה עורכת לשונית. צודק! לנו העוסקים בתחום זה נראה מובן מאליו, אבל לאלו שזה ספרם הראשון, לא הכול ברור. אז הנה הסבר פשוט של כמה מושגים חשובים בתהליך ההוצאה לאור. הטקסט בלשון נקבה, גברים אל תיעלבו, הוא מיועד כמובן לשני המינים, ללא הבדל.

מלווה כתיבה. מדובר בעורכת ספרותית, שלא רק עורכת את הספר מבחינת התוכן אלא גם מגבשת איתך את המבנה שלו, מסייעת בהתלבטויות מקצועיות, מציבה איתך יעדים ומוודאה עמידה בהם.

עריכה ספרותית (או עורכת תוכן). אחראית על האיכות של הספר. האם הוא מעניין? האם הוא כתוב בבהירות? האם השפה הולמת את התוכן? האם העלילה מעניינת ועשירה? האם המסרים ברורים ובעלי תוקף? שלב העריכה הספרותית הוא הארוך ביותר, ועבודה טובה בשלב הזה לא תסולא בפז.

עריכה לשונית. היכונו היכונו! העורכת הלשונית צריכה להיכנס בטקסט ולחפש טעויות לשוניות בעברית, טעויות תחביריות וטעויות פיסוק. עורכת מעורבת תביע את דעתה גם על משלב השפה וייתכן שגם על התוכן. לדעתי, כדאי לחבק מוטיבציה גבוהה כזו וללמוד מההערות. רוב העורכות הלשוניות עושות גם הגהה (חשוב מאוד), שזה לחפש טעויות – טעויות שפוספסו בשלב העריכה, אותיות חסרות, חוסר אחידות לשונית, או תזוזה של שורות ומילים כתוצאה מהעימוד הגרפי.

עימוד / עיצוב. מה ההבדל ביניהם? יש מעמדת גרפית של ספרים ויש מעצבת גרפית. מדובר בשני תפקידים שונים, לעיתים חופפים, אך לא תמיד זו יודעת לעשות את תפקידה של זו, והם מתומחרים באופן שונה. בדרך כלל העיצוב יהיה יקר יותר מהעימוד, כי הוא דורש יותר עבודה.
אם יש לכם ספר "רגיל" – עיון או סיפורת – שיש בו טקסט רץ, אתם צריכים מעמדת, שעובדת עם תוכנת עיצוב, קובעת פונט וגודל אות, "שופכת" את הטקסט בעמודים ומכינה את הספר לדפוס.
אם אתם רוצים לשלב תמונות, גרפים או פיצ'רים כלשהם, כדאי לכם לפנות למעצבת שמתמחה בספרים.


העתק שמש. רגע האחיזה בהעתק שמש הוא אחד הרגעים המרגשים בתהליך של הוצאת ספר משלכם לאור. העתק השמש הוא דוגמה מודפסת של הספר, שנועדה למנוע טעויות, כגון גלישה של טקסט או מספור שגוי של העמודים. חשוב לעבור על העתק השמש היטב כדי לחפש טעויות. טוב תעשו אם תעברו בעצמכם, תתנו גם לעורכת הספרותית ולעורכת הלשונית לעבור עליו, וגם למגיהה שלא מכירה את הספר ותקרא אותו פעם ראשונה, בבחינת אורח לרגע רואה כל פגע.

יש כמובן מושגים נוספים (תשאלו ותוסיפו בתגובות), אבל למידה של התחום תעזור בתהליך ההוצאה לאור, שהוא מסקרן, מרגש ולעיתים מתסכל, כמו כל דבר טוב בחיים. בהצלחה.

אם נהנית שתף אותי

ראשי פרקים

כתיבת ספר

מי עשה אותך סופר/ת?

ואז מגיע הרגע – אחרי שכבר הזעתם וכתבתם וחשבתם ומחקתם וכתבתם שוב – שאתם יושבים מול מסך המחשב ושונאים את מה שכתבתם.שונאים, מתעבים, רוצים להקיא,

small_c_popup.png

רוצה לדבר

עזרתי לעשרות אנשים לפרסם את התוכן שלהם אני אשמח לעזור גם לך

דילוג לתוכן