שוקלים להוציא ספר לאור? בדקו את עצמכם, עד כמה אתם מכירים את התחום

כרמל קרמן
צילום: אנסטסיה פישר

מה עושה מלוות כתיבה?

  1. עוזרת להוציא את הספר מהכוח אל הפועל. מסייעת לכותבים לגייס משמעת עצמית לכתיבה, נותנת פידבק על הטקסטים, ומלווה בקבלת החלטות.

2. נציגה מטעם ההוצאה לאור שמלווה אתכם בתהליך ההוצאה והפצת הספר לחנויות.

התשובה: 1.

נעים מאוד, אני כרמל, ואני עורכת ספרותית ומלוות כתיבה. מה בדיוק אני עושה? אני אתכם בדרך הארוכה ולעתים בודדה של כתיבת ספר. ביחד נבנה את השלד של הספר – מהם הרעיונות המרכזיים שתרצו להציג, באיזה סדר הם יופיעו ומה הם יכללו, כך שעבודת הכתיבה עצמה תהיה ממוקדת וקלה יותר. אני מסייעת לעמוד בדדליינים ומסייעת כשיש קשיים בכתיבה, קוראת את הטקסטים תוך כדי תהליך הכתיבה, ובבוא העת עורכת את הספר. אבל פה לא נגמרת העבודה שלי. כמלווה (או אם תרצו, דולה – תומכת לידה – של ספרים), אני אתכם גם בתהליכי קבלת ההחלטות לגבי העריכה הלשונית ("רק שלא תשנה לי את השפה שלי"), הגרפיקה (מעמדת או מעצבת?), ההדפסה (אופסט או דיגיטלי?), ומסייעת בנוגע לשיווק ויחסי הציבור, על סמך ניסיוני בן השלושים שנה בעיתונות. וכל זה ללא הגבלת זמן, עד שיש לכם ספר ביד.

מה לדעתך עיקר עבודתה של העורכת הספרותית?

  1. לבדוק שהטקסט תקין דקדוקית ותחבירית, ושלא נפלו טעויות כתיב.

2. לדאוג שהספר יהיה מעניין ומחדש, קריא, מובן ומזמין לקריאה.

התשובה: 2.

העורכת הספרותית היא הקוראת הראשונה שלכם, והיא הראשונה לומר לכם אם הטקסט מחדש ומעניין, האם הוא מובן, האם הוא מעורר למחשבה ואם לא – מה צריך לתקן כדי שיהיה כזה. עלות העריכה הספרותית אינה מבוטלת אבל זהו שלב הכרחי עם השפעה קריטית על עתיד הספר שלכם.

נכון או לא נכון: אם יש עורכת ספרותית לא צריך עורכת לשונית?

  1. נכון, העורכת הספרותית יכולה לעשות גם תיקונים תוך כדי.

2. לא נכון, מדובר בשתי התמחויות שונות.

התשובה: 2

עורכת לשונית מטפלת בדקדוק, איות ותחביר. יש עורכות שעושות גם וגם אבל לא בטוח שזה רעיון טוב, כי מדובר בהתמחויות שונות, וכדאי ששני זוגות עיניים – עורכת ספרותית ועורכת לשונית, והמהדרין יוסיפו גם מגיהה – יקראו את הטקסט ויחפשו בו טעויות.

מה פירוש המושג הזחה?

  1. הסחת דעת שהסופר יוצר סביב הדמות הראשית ברומן.

2. כניסה פנימה של הטקסט בראש כל פסקה בספר.

התשובה: 2.

לכאורה מדובר בעניין קטן – כניסה פנימה בתחילת כל פסקה בספרי פרוזה (בספרי עיון נהוג ליצור שורה רווח בין פסקה לפסקה). אבל למעשה מדובר בעניין אמוציונלי ממש. כל פוסט בנושא בקבוצה להוציא לאור ספר – סופרים מתייעצים בניהולה של אסנת גואז, זוכה לעשרות (!) תגובות. מסתבר שלחלק מהסופרים יש תחושה מאוד לא נוחה עם ההזחה, אבל הקוראים מצביעים ברגליים וטוענים שקל יותר לקרוא טקסטים עם הזחה.

איזה טקסט כדאי לכתוב בגב הספר?

  1. על המחבר, תודות לאנשים שעזרו ופסקה מהפרק הפותח

2. ציטוט חזק מהספר, קצת על הספר וקצת(!) על המחבר

התשובה: 2

מי צריך לכתוב את גב הספר? העורך, כמובן. מדובר במשימה חשובה מהמעלה הראשונה. אי אפשר להפריז בחשיבות גב הספר – שקובע, ביחד עם הכריכה, האם הקונה ייקח את הספר שלכם לקופה. תרגיל מחשבתי נחמד לכותבים: לכתוב את גב הספר עוד לפני שאתם כותבים את הספר. זה ייפקס אתכם על המטרה, וכמובן נתון לשינוי בהמשך.

מה ההבדל בין מעמדת ספרים למעצבת ספרים?

  1. אין הבדל, שתיהן עושות אותו דבר.

2. מעצבת עושה את עבודת המעמדת וגם דברים נוספים.

התשובה: 2

אם אתם כותבים רומן או ספר פרוזה, אתם צריכים מעמדת טובה ומנוסה, שיודעת לעבוד עם תוכנת עימוד ולהוריד את הספר לדפוס. אם אתם כותבים ספר עיון עם אינפו גרפיקה, תמונות וכדומה, כדאי להיעזר במעצבת. בכל מקרה, תצטרכו מעצב/ת ליצירת כריכת הספר.

באיזה שלב כדאי לשלוח את הספר להוצאות הספרים?

  1. מייד אחרי שגומרים את הדראפט הראשון.

2. אחרי עריכה ספרותית ולשונית.

התשובה: 2.

ראשית אומר שקשה מאוד היום להתקבל להוצאות לאור, שמוציאות את הספר על חשבונן, ואף יותר קשה כשמדובר בספר ביכורים. אם בכל זאת אתם רוצים לנסות קחו בחשבון שזמן התגובה הוא ארוך ושהסיכויים  שלכם לעבור את הלקטורה (קריאה ממיינת) בהוצאה ייגדלו אם תעשו לספר עריכה ספרותית ולשונית.

מהן "חברות הפקה"?

  1. כינוי שניתן להוצאות שמוציאות ספרים בתשלום המחברים

2. חברות בת של הוצאות הספרים הגדולות.

התשובה: 1

בגדול, יש שני סוגים של הוצאות לאור. הוצאות לאור ממוסדות, שמוציאות ספרים על חשבונן ולרוב מחזיקות בזכויות שלהם, והוצאות ספרים שמוציאות ספרים בתשלום המחבר. רוב ההוצאות שמוציאות על חשבון הסופר אינן עושות סינון ומוציאות כל ספר במימון המחבר. לכן מכנים אותן בענף הספרים כ"חברות הפקה", שמפיקות לכם את הוצאת הספר לאור (במקום שתצטרכו לעשות את זה לבד). בעד: אתם לא שוברים את הראש על מציאת אנשי מקצוע ולמידת התחום. נגד: זה מייקר את תהליך ההוצאה לאור ויש הוצאות שלא מקפידות על רמה מקצועית נאותה של עריכה ועיצוב.

חשוב: ודאו שהזכויות של הספר שייכות כולן לכם, בקשו לראות ספרים אחרים של ההוצאה ותתרשמו מרמת המקצועיות שלהם, וחפשו את הספרים של ההוצאה בחנויות. לא כל הוצאה שתבטיח לכם שספריכם יימכרו בחנויות, אכן יכולה לעשות את זה.

מה זה העתק שמש ולמה הוא משמש?

  1. זהו עותק מודפס של הספר, לבדיקה לפני הירידה לדפוס

2. העותק ה-1000 שנמכר.

התשובה: 1.

רגע האחיזה בהעתק שמש הוא אחד הרגעים המרגשים בתהליך של הוצאת ספר משלכם לאור. העתק השמש הוא דוגמה מודפסת של הספר, שנועדה למנוע טעויות כגון גלישה של טקסט או מספור עמודים לא נכון. חשוב לעבור על העתק השמש היטב כדי לחפש טעויות. המהדרין יעברו בעצמם, ייתנו לעורכת הספרותית לעבור, לעורכת הלשונית ולמגיהה שלא מכירה את הספר וקוראת אותו פעם ראשונה – בבחינת אורח לרגע רואה כל פגע.

כמה ספרים להדפיס?

  1. הרבה, ככל שמדפיסים יותר המחיר לכל ספר יורד.

2. בהתאם לתוכנית השיווקית שהכנתם

התשובה: 2

לא הכנתם תוכנית שיווקית? עכשיו הזמן. מספר העותקים הנחוץ משתנה אם אתם עומדים למכור את הספר בחנויות, אם אתם מוכרים אותו עצמאית, אם עשיתם מימון המון ועוד.

רוצים לדעת עוד? אתם מוזמנים לשיחת ייעוץ. טלפון: 0508833415

בהצלחה!

אם נהנית שתף אותי

ראשי פרקים

כתיבת ספר

מי עשה אותך סופר/ת?

ואז מגיע הרגע – אחרי שכבר הזעתם וכתבתם וחשבתם ומחקתם וכתבתם שוב – שאתם יושבים מול מסך המחשב ושונאים את מה שכתבתם.שונאים, מתעבים, רוצים להקיא,

small_c_popup.png

רוצה לדבר

עזרתי לעשרות אנשים לפרסם את התוכן שלהם אני אשמח לעזור גם לך

דילוג לתוכן