אני, דולה של ספרים

כרמל קרמן עורכת ספרותית
צילום: אנסטסיה פישר

אז מה אני מתכוונת כשאני אומרת שאני עורכת ספרותית, דולה של ספרים שמלווה אתכם עד שיש לכם ספר ביד?

– אני מתכוונת שאני דולה (מלווה בהיריון ולידה) כמו הדולות בהולנד.
מורן פרוכטר, סופרת שעובדת איתי, שמסיימת בימים אלה לכתוב את ספרה הנהדר "עוד חצי כפית", מספרת שהייתה בהיריון בזמן רילוקיישן בהאג. המדינה דאגה לה לדולה, שלא רק הכינה אותה ללידה אלא גם סייעה לה אחרי – בישלה, סידרה את הבית ועזרה לה בכל צורך.
אז ככה אני. אתם חולמים לכתוב ספר? רוצים אבל מתקשים? כותבים אבל בודדים? רוצים להוציא לאור לבד אבל לא יודעים איך? אני פה בכל שלב ושלב. ומכיוון שצריך להתחיל מאיפשהו, בואו נתחיל בהבנת התהליך. אלה השלבים בעבודה על ספר בהוצאה עצמית ואיך אני עוזרת לכם בהם:



שלב 1: אנחנו מבינים מי נגד מי


מאיזה שלב אני מתחילה ללוות אתכם? – כבר משלב הרעיון, כשיש לכם רק מחשבות לא לגמרי מעובדות, ומבינה ביחד איתכם מה אתם רוצים לומר.
אחרי שאנחנו עושים סדר במחשבות ויש כיוון ותזה חדשה ומעניינת, אנחנו מפרקים אותה ובונים ממנה את השלד של הספר. מה זה אומר שלד? – ראשי פרקים. כל רעיון מקבל פרק משלו ואנחנו מסדרים את הפרקים בסדר הגיוני. אחר כך אנחנו מפרקים כל פרק לתתי פרקים. בסוף זה נראה כמו תוכן העניינים בספרה המצוין של ד"ר שירלי הרשקו "אנשי הקשב". הנה דוגמה משער אחד בספר של שירלי, שמחולק לתתי נושאים:
נכנסים לעומק ההפרעה: אבחון וטיפול
הפרעת קשב: מה היא בעצם
הפרעת קשב לא רק אצל ילדים: גם למבוגרים יש אותה
איך נראית הפרעת קשב: עובדות מפתיעות!
אבחונים: מה צריך לדעת?
לעבור אבחון? – ללא ספק כן. עשרים סימני קריאה!

עוד על השיטה בספרו המצוין של יובל אברמוביץ': "רב מכר להגשים את חלום הכתיבה".


טיפ ממני: כבר יש לכם חומר כתוב אבל עוד לא סיימתם לכתוב? אני ממליצה בכל זאת לעבור את השלב הזה ולפרק את מה שכתבתם לראשי פרקים.
כן, זה תהליך קצת סיזיפי, אבל זה שווה את כל המאמץ, כי פתאום יש לכם תשתית לעבוד לפיה, שעושה סדר ומרגיעה את בהלת "אימא'לה מה עושים עכשיו?!" מה עושים? – כותבים לפי תרשים הזרימה שיצרנו.

שלב 2: תכלס


עכשיו אתם צריכים לעשות את הדבר הנפלא והנורא הזה (תלוי במבנה האישיות שלכם) ול כ ת ו ב.
אבל בשונה ממה שמקובל בתחום (אתם כותבים וכותבים וכשאתם מסיימים מעבירים לעורכת ספרותית) – אני איתכם כבר בשלב הכתיבה, קוראת ונותנת הערות, מנהלת איתכם פינג פונג של שאלות ותשובות, וכשמגיעה העת (וזה יכול לקחת הרבה זמן. זה בסדר, אני לא בלחץ), אני עורכת את הטקסט למוצר מוגמר.


שלב 3: קוראי בטא


זהו שלב שאינו הכרחי, אבל אני ממליצה לסופרים שעובדים אתי לעשות אותו, כי אפשר ללמוד ממנו המון. קוראי בטא הם אנשים שמוכנים לקרוא את הספר לפני שהוא יוצא לאור ולתת עליו משוב. אפשר לבקש מהקוראים לקרוא את הספר ולתאר את הרגשתם הכללית, או לשלוח להם שאלות ספציפיות שמעניינות אתכם (למשל, האם פרק 3 מובן? האם שם הספר מזמין לקרוא?). כמה קוראים צריך? – מצד אחד כל המרבה הרי זה משובח. מצד שני עודף תגובות עלול לבלבל. נרגיש ביחד מה נכון לכם.



שלב 4: נוח בשבע שגיאות


הנה מה אני לא: אני לא עורכת לשונית (עורכות ספרותיות בדרך כלל אינן עורכות לשוניות). אבל אני עוזרת לכם למצוא אחת כזו טובה, ואי אפשר להמעיט בחשיבות העריכה הלשונית. עורכת לשונית יכולה לנקות את הטקסט ולמרק אותו, או ממש להיכנס בו ולשכתב אותו. אנחנו מבינים ביחד איזה סוג אתם רוצים, ובוחרים בהתאם. חשוב שהעורכת הלשונית תקרא את הספר במחשב, תקרא אותו מודפס אחרי הגרפיקה, ורצוי גם שתקרא אותו בשלב העתק השמש (עותק דמי של הספר).



שלב 5: איך הספר ייראה?


הגענו לשלב העיצוב הגרפי. מה מעצבים? – כריכה (התרגשות!), שפה עיצובית, ולעיתים אינפוגרפיקה ותמונות. אבל גם ספר "ללא עיצוב" דורש החלטות גרפיות כמו: גודל הספר, פונטים, ריווח וצבעוניות. אז מה אנחנו צריכים? – מעמדת טובה עם ניסיון בהכנת ספרים לדפוס, ומעצבת לכריכה.


שלב 6: ריח של דפוס


דפוס אופסט או דיגיטלי? מבריק או מט? עם דש לספר או בלי? וכמה עותקים? במקום לשבור את הראש לבד בואו נשבור אותו ביחד. כך למשל דפוס אופסט מתאים אם אתם רוצים להדפיס כמות גדולה של ספרים. בדפוס דיגיטלי תוכלו להדפיס פחות ספרים וגם לשלב צבע ותמונות. ויש אופציה חדשה יחסית: הדפסה לפי דרישה. מישהו רכש ספר? מדפיסים עותק בשבילו. אפשר לעשות את זה באמזון ויש גם אתרים שעושים את זה בארץ, למשל:  www.whynot.co.il



שלב 7: מישהו שומע אותי?


זהו, יש ספר. מה עושים עכשיו? – צועקים לעולם: "אני כאן. קראו את הספר שלי!" ואיך עושים את זה? – על ידי פנייה לתקשורת, שליחת הספר לסוקרים, בניית קהילה ברשתות החברתיות ועוד. כן, גם בזה אנחנו ביחד. ביחד נבין איזה סוג של פרסום מתאים לכם, האם תרצו קידום ממומן או רק אורגני, האם תרצו לנסות להקים קהילה או רק להגיב בקהילות קיימות, ואיפה הייתם רוצים לראות את הספר באמצעי התקשורת השונים.




שאלות חשובות ותשובות קצרות
‐———————————————–


– אני זקוקה לליווי חלקי, בחלק מהשלבים. זה אפשרי?
– בהחלט, וזה מתומחר בהתאם.

– סיימתי לכתוב את הספר. האם יש טעם לשכור את שירותייך?
– כן, כן. יש עוד הרבה דרך לפנייך, ואני יכולה לעזור לך לעבור אותה בקלות ובמהירות.

– מה ההכשרה שלך בתחום?
– אחרי 30 שנה בעיתונות כעורכת בכירה (בין היתר כעורכת מגזין מנטה ומוסף זמנים מודרניים של ידיעות אחרונות), אני יודעת לתרגם מידע בצורה בהירה ומעניינת, כיצד להציג מידע בצורה גרפית וכיצד להביא את עצמך לכדי ביטוי בתקשורת.

– כמה עולה השירות?
– המחיר נקבע לאחר שיחה, הבנת הצרכים שלכם וקריאת הטקסטים (אם יש).

אם נהנית שתף אותי

ראשי פרקים

כתיבת ספר

מי עשה אותך סופר/ת?

ואז מגיע הרגע – אחרי שכבר הזעתם וכתבתם וחשבתם ומחקתם וכתבתם שוב – שאתם יושבים מול מסך המחשב ושונאים את מה שכתבתם.שונאים, מתעבים, רוצים להקיא,

small_c_popup.png

רוצה לדבר

עזרתי לעשרות אנשים לפרסם את התוכן שלהם אני אשמח לעזור גם לך

דילוג לתוכן